05 Mar

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی

مراقبت های بعد از جراحی بینی : آگاهی از مراقبت های قبل و بعد از جراحی بینی موجب بهتر شدن نتیجه جراحی و به حداقل رسیدن عوارض جانبی آن می شود.

لیستی از سوالاتی که راجع به اقدامات بعد از جراحی زیبایی بینی برایتان پیش می آید را تهیه نمایید ؛ برای رفع سوالات می توانید یا با مطب تماس بگیرید و یا در روز جراحی زیبایی بینی با پزشک خود مطرح کنید تا بلافاصله بعد از جراحی انجام آنها را شروع کنید.

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی

 

مراقبت های بعد از جراحی بینی به شرح ذیل می باشد:

  1. تا زمان معین از فین کردن اجتناب نمایید ، و در صورت لزوم با ملایمت و به آرامی با استفاده از دستمال کاغذی بینی خود را تمیز نمایید.
  2. در صورت وجود پانسمان در زیر بینی و در صورت لزوم اقدام به تعویض آن نمایید.
  3. از مرطوب و یا خیس کردن اسپلینت و یا گچ بینی خودداری کنید. گچ بینی بعد از گذشت یک هفته توسط پزشک در مطب برداشته خواهد شد.
  4. غیر از ممنوعیت جویدن طولانی مدت ، محدودیت دیگر در رژیم غذایی فرد وجود نخواهد داشت.
  5. از انجام فعالیت های سنگین پرهیز نمایید و بیش از قبل استراحت کنید. همچنین از انجام فعالیت هایی نظیر ورزش و تماس جنسی خودداری نمایید.
  6. از فشار وارد کردن به لب بالا اجتناب کنید ؛ چرا که بینی نباید حرکت کند ؛ همچنین با ملایمت دندان هایتان را مسواک بزنید.
  7. به مدت 10 الی 14 روز از مکالمه تلفنی و یا فعالیت های بیش از حد خودداری کنید.
  8. به هنگام شست و شوی صورت مراقب مرطوب نشدن پانسمان خود باشید و تا زمان برداشتن پانسمان در صورت توان برای استحمام از وان استفاده کنید.
  9. تا یک هفته از لبخند زدن ، خندیدن و حرکت دادن بیش از حد صورت اجتناب کنید.
  10. تا یک هفته از شستن موی خود اجتناب کنید مگر اینکه فردی این کار را برای شما انجام دهد ؛ چرا که پانسمان نباید خیس شود.

 

 

  • تا یک هفته از پوشیدن لباس هایی چون پلیور ، تی شرت و پیراهن که فاقد دکمه هستند خودداری کنید و از لباس هایی که از جلو یا عقب بسته می شوند استفاده نمایید.
  • گرما یکی از علل بروز تورم می باشد ؛ از این رو از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم آفتاب و یا لامپ های پر نور امتناع کنید.
  • تا یک ماه از شنا کردن خودداری نمایید.
  • در صورت مشاهده تورم و کبودی ، بعد از برداشتن پانسمان بینی ، در ناحیه چشم ها و لب فوقانی نگران نباشید ؛ چرا که این حالت طبیعی می باشد و معمولا بعد از گذشت 2 الی 3 هفته برطرف خواهد شد. البته گاهی ممکن است در برخی افراد رفع تورم تا 6 ماه طول بکشد.
  • تنها از دارو هایی استفاده نمایید که توسط پزشک خودتان تجویز شده باشد.
  • حداقل تا سه هفته از عینک طبی و یا آفتابی که موجب فشار وارد شدن به پل بینی خواهد شد خودداری نمایید. در این مدت ما شما را از طریقه درست استفاده عینک آگاه خواهیم ساخت.
  • استفاده از لنز های تماسی حداقل بعد از 3 روز مانعی ندارد.
  • پس از برداشتن اسپلینت و یا گچ بینی با ملایمت پوست خود را با صابون و یا وازلین تمیز کنید.
  • زمانی که بانداژ از روی صورت برداشته شد ، استفاده از لولزم آرایشی مانعی ندارد. و جهت محو کردن اثر کبودی می توانید از لوازم آرایش مخصوص این کار استفاده نمایید.
  • در صورت مواجه شدن با سوال و یا مشکل خاصی ، حتما با پزشک خود تماس بگیرید.

 

دکتر محمد گلی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراح پلاستیک بینی و صورت

درباره نویسنده

دکتر محمد گلی | جراح بینی تهران
دکتر محمد گلی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک بینی و صورت

پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید