04 Mar

جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیمی بینی

جراحی ترمیمی بینی : جراحی زیبایی بینی همواره به جهت پیچیدگی آناتومی بینی و همچنین نقش حساس بینی در تنفس ، یکی از مشکل ترین جراحی های زیبایی می باشد.

گاهی افراد بنا به دو دلیل ممکن است بعد از جراحی زیبایی بینی نتیجه مطلوبی را کسب نکنند : ممکن است قبل از عمل به خوبی ساختار و مشکلات بینی مورد بررسی قرار نگرفته باشد و کمی ایراد باقی مانده و یا ممکن است طی جراحی بیشتر یا کمتر برداشته شده باشد.

 

 

طبق بررسی های انجام شده حتی اگر جراحی به دست جراحان متخصص انجام شود ، حدود 5 الی 15 درصد موارد ، نیاز به جراحی مجدد پیدا می کنند. لازم به ذکر است جراحی ترمیمی بینی از جراحی اولیه نیز پیچیده تر می باشد ؛ چرا که بافت بینی به خاطر جراحی اولیه دست خوش تغییراتی شده و به همین منظور یک بافت ترمیمی و محکم تر از بافت اولیه را دارد.

به منظور بر طرف کردن ایرادات باقی مانده ، جراحی ترمیمی بینی انجام می شود. در این جراحی بیمار نباید انتظار غیر معقولی را داشته باشد و فقط در پی برطرف کردن ایرادات باقی مانده بینی باشد.

زمان انجام عمل مجدد

پس از جراحی بینی اولیه ، یکسال طول می کشد تا مراحل ترمیم بینی طی شود. از این جهت ، کسانی که قصد انجام جراحی بینی ترمیمی را دارند حداقل تا یک سال باید صبر کنند تا مراحل ترمیم جراحی بینی اولیه طی شود.

در صورتی که قبل از یکسال اقدام به جراحی ترمیمی بینی کنید ، احتمال آسیب به عروق و بستر زیرین پوست بسیار زیاد می باشد. اما در مواقعی مانند جمع کردن پره بینی پهن ، می توان حداقل بعد از گذشت 6 ماه اقدام به جراحی ترمیمی بینی نمود.

برای تعیین زمان جراحی مجدد به پزشک مراجعه نمایید و از اصرار بر انجام جراحی ترمیمی زود هنگام خودداری کنید. در مواقعی بیماران بعد از گذشت چند هفته و حتی چند روز اصرار به انجام مجدد جراحی بینی دارند ، اما با توجه به مشاوره پزشک صبر نموده و بعد از مدتی اقدام به جراحی ترمیمی کرده اند و بسیار از نتیجه رضایت داشته اند.

زیرا به دلیل متورم بودن بینی در چند ماه اول نتیجه نهایی قابل تشخیص نمی باشد. برخی از بیماران تصور دیگری از خود و بینی خود دارند که لازم است راجع به اقدامات قبل از عمل آگاهی کامل داشته باشند و انتظار معقولانه ای از جراحی بینی خود داشته باشند.

نوع انجام ترمیم به میزان ایرادات بینی دارد. اگر ایرادات بینی جزئی باشد ممکن است در مطب قابل درمان باشد ، اما در مواردی که ایرادات بینی زیاد است ، در کلینیک و یا اتاق عمل تحت بی هوشی عمومی ، غضروف گذاری انجام خواهد شد.

در این موارد از غضروف های باقی مانده خود بینی استفاده می شود ولی در صورت کافی نبودن آن از غضروف لاله گوش و یا غضروف دنده استفاده خواهد شد.

 

 

مراقبت بعد از جراحی ترمیمی بینی

در مواردی که بینی نیاز به اصلاح زیادی ندارد و به طور مثال فقط قوز مختصری باقی مانده است ، کبودی و تورم بعد از جراحی بسیار ناچیز بوده و بیماران می توانند به راحتی به انجام فعالیت های اجتماعی خود بپردازند ؛ اما زمانی که نیاز به غضروف گذاری در بینی باشد ، به دلیل ایجاد تغییرات بیشتر ، به طبع تورم نیز بیشتر خواهد بود و مجدد نیاز به اسپلینت یا گچ بینی می باشد و بیمار حداقل تا یک هفته نیاز به استراحت خواهد داشت.

در نهایت نگران جراحی زیبایی بینی نباشید و در صورت بر طرف نشدن مشکلات ناشی از جراحی اولیه بعد از یک سال ، قابل ترمیم خواهد بود.

برای پیشگیری از جراحی ترمیمی بینی چه اقدامی لازم است؟

مسلما هیچ کس مایل به انجام جراحی بینی ترمیمی نمی باشد به همین منظور در انتخاب بهترین جراح بینی دقت نمایید و پس از بررسی نمونه کار ها و رزومه کاری جراح اقدام به جراحی نمایید. شما می توانید برای انتخاب بهترین جراح بینی از پرس و جو از اطرافیان و یا جستجو در گوگل و اینستاگرام بهترین جراح بینی را بیابید.

 

جراحی ترمیمی بینی

 

در چه مواقعی نیاز به جراحی ترمیم بینی می باشد؟

  1. چنانچه فرد بعد از جراحی اول بینی خود ، دچار کجی و انحراف بینی شود.
  2. در صورت ایجاد گوشت اضافه بعد از جراحی اول بینی خود.
  3. زمانی که در جراحی اول قوز بینی به طور کامل برداشته نشده باشد.
  4. در صورتی که نوک بینی بیش از حد سر بالا شده باشد.
  5. ایجاد قوس زیاد بینی از دیگر علل انجام جراحی ترمیمی می باشد.
  6. در صورت آسیب دیدن پوست در جراحی اول.
  7. در صورتی که بر آمدگی و برجستگی به طور کامل برطرف نشده باشد.
  8. گاهی نوک بینی بیش از حد تیز خواهد شد.
  9. عدم تقارن بینی از دیگر علت های انجام ترمیم بینی می باشد.
  10. افرادی که بعد از جراحی اولیه دچار افتادگی بینی شده اند.
  11. گاهی ممکن است بیمار دچار فرو رفتگی در شکل ظاهر بینی شود.

جراحی ترمیمی بینی با بی حسی

بررسی ها نشان داده حدود 5 تا 10 درصد افرادی که جراحی بینی انجام می دهند ، نیاز به ترمیم دارند.

به طور کلی جراحی ترمیمی بینی به دو دسته تقسیم خواهد شد :

جراحی مجدد یا عمل جراحی ثانویه یا ( Secondary Rhinoplasty ) : در این روش از غضروف گذاری جهت ترمیم استفاده خواهد شد.

در برخی موارد رویژن ( Revision ) یا روتوش می باشد. این نوع جراحی ترمیمی جهت برطرف کردن ایرادات جزئی جراحی بینی اولیه انجام می شود.

جراحی بینی ترمیمی حداقل6 ماه تا یک سال بعد از عمل بینی اولیه انجام می شود.

 

 

دلایل ایجاد جراحی ترمیمی بینی

انجام جراحی بینی ثانویه دلایل مختلفی دارد.

  • اولین و مهمترین عامل ، انتخاب جراح بینی با تجربه می باشد. مسلما جراحی که از تجربه و تخصص بیشتری برخوردار می باشد ، عمل های ترمیمی کمتری انجام خواهد داد. معمولا در مواردی که جراح کم تجربه باشد و غضروف زیادی را بردارد ، نیاز به جراحی ترمیمی خواهد شد. که طی جراحی مجدد بیمار بیهوش کامل شده و ترمیم به روی بینی وی صورت می گیرد. این در حالیست که در صورتی که بینی توسط جراح متخصص و با تجربه صورت گیرد ، بیماران کمی نیازمند انجام جراحی بینی مجدد خواهند شد و به صورت جزئی و بدون نیاز به بیهوشی کامل در مطب به صورت سرپایی و با بی حسی موضعی انجام خواهد گرفت.
  • از دیگر عوامل انجام جراحی بینی ترمیمی ، خواسته خود بیمار می باشد. در جراحی بینی اولیه بنا به درخواست خود بیمار بینی به صورت طبیعی و یا فانتزی عمل می شود اما گاهی ممکن است بیمار از نوع جراحی بینی خود پشیمان شوند و یا از مدل آن خسته بشود به همین دلیل قصد اصلاح آن را دارند.
  • در برخی موارد هم جراحی ترمیمی بینی به خاطر روند ترمیمی بینی می باشد که برای ترمیم بافت زیرین پوست انجام خواهد شد. به دلیل غیر قابل پیش بینی بودن نتیجه نهایی ، باید تا یک سال صبر کرد تا پس از مشاهده نتیجه نهایی اقدام به ترمیم بینی نمایید.

بی حسی یا بی هوشی

برای انجام جراحی ترمیمی بینی بسته به میزان مشکل ایجاد شده ، جراحی تحت بی هوشی کامل و یا بی حسی موضعی انجام خواهد شد.

در مواردی که بینی دچار اختلالات جزئی چون بزرگ بودن سوراخ های بینی و پره های بینی باشد و همچنین برجستگی یا نامنظمی در بینی مشاهده شود در مطب تحت بی حسی موضعی بینی ترمیم خواهد شد. در صورتی که جراح متخصص و حرفه ای باشد ، قادر به ترمیم افتادگی و نا منظمی های پشت بینی در مطب و به صورت سرپایی می باشد.

اما در صورتی که در جراحی ترمیمی نیاز به غضروف گذاری مجدد باشد و یا لازم است استخوان بینی فرد شکسته شود ، جراحی در کلینیک و تحت بی هوشی کامل صورت می گیرد. همچنین زمانی که باید تنفس فرد مورد درمان قرار بگیرد نیز در کلینیک جراحی انجام می شود.

اما زمانی که نیاز به برداشتن مقدار کمی از غضروف می باشد ، جراح می تواند به صورت سرپایی مقداری از غضروف لاله گوش را برداشته و به صورت موضعی ترمیم را انجام دهد.

 

جراحی ترمیمی بینی

 

سوالات متداول جراحی ترمیمی بینی

  • کاندیدای مناسب جراحی ترمیم بینی چه افرادی هستند؟

افرادی که از نتیجه جراحی بینی اولیه خود احساس نارضایتی می کنند ، افرادی که بعد از انجام جراحی اولیه دچار اختلالات تنفسی شدند ، بینی هایی که بعد از جراحی اولیه بینی هم شکل ظاهری خوبی متناسب به سایر اجزای صورت خود ندارند ، بینی هایی که بیش از اندازه کوچک شده نیاز به انجام جراحی بینی ترمیمی دارند.

همچنین افرادی که از نا متقارن بودن سوراخ های بینی خود احساس نارضایتی می کنند و یا نوک بینی افتاده یا بیش از حد کوچک شده باشد هم نیاز به جراحی بینی ترمیمی دارند.

  • چه زمانی برای ترمیم جراحی بینی مناسب است؟

پس از گذشت یک سال از جراحی بینی اولیه که بینی فرم خود را گرفته باشد و تورم آن خوابیده باشد ، بهترین زمان برای انجام جراحی بینی ترمیمی می باشد ؛ چرا که در این زمان پزشک به راحتی قادر به بررسی و شناسایی ایرادات بینی می باشد.

  • چه اشخاصی مناسب برای جراحی ترمیمی هستند؟

افرادی که دارای سابقه بیماری خاصی نیستند و سیگار مصرف نمی کنند مناسب برای جراحی ترمیمی هستند.

  • برای جراحی بینی ترمیمی نیاز است بی هوشی کامل باشد؟

در صورت جزئی بودن ایرادات بینی و با توجه به شرایط بیمار ، طبق تشخیص پزشک ، جراحی به صورت بی حسی موضعی صورت می گیرد و در غیر این صورت بیمار تحت بی هوشی کامل قرار خواهد گرفت.

  • روش جراحی ترمیمی بینی به چه صورت است؟

نوع روش جراحی بسته به ایرادات بینی طبق تشخیص پزشک مشخص خواهد شد. چنانچه لازم باشد برجستگی بینی بیمار برداشته شود و غضروف گذاری انجام شود ، جراحی به صورت باز انجام خواهد شد. در غیر این صورت و چنانچه مشکل جزئی باشد ، معمولا پزشک از روش بسته استفاده خواهد کرد.

  • جراحی ترمیمی همانند جراحی اولیه در اتاق عمل صورت می گیرد؟

در صورت داشتن مشکلات جزئی ، جراحی در مطب و به صورت سرپایی انجام خواهد شد ولی چنانچه مشکل حاد تر باشد ، جراحی در اتاق عمل انجام می شود.

 

دکتر محمد گلی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراح پلاستیک بینی و صورت

درباره نویسنده

دکتر محمد گلی | جراح بینی تهران
دکتر محمد گلی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک بینی و صورت

پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید