04 Mar

جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی

جراحی بینی استخوانی  : اکثر مردم بر این باورند که افرادی که دارای بینی های استخوانی می باشند نتیجه مطلوب تری از جراحی زیبایی بینی کسب می کنند و اینگونه افراد در نتیجه جراحی بینی دچار هیچ مشکلی نخواهند شد.

در این مقاله به طور کلی و جامع راجع به بینی های استخوانی توضیح خواهیم داد.

  • چه عواملی در نتیجه جراحی بینی استخوانی تاثیر گذار است؟
  • آیا نتیجه جراحی زیبایی بینی های استخوانی همیشه ایده آل و مطلوب می باشد؟
  • بینی های استخوانی دارای چه ویژگی هایی است؟

پیش از بررسی سوالات ذکر شده کمی راجع به ساختار کلی بینی توضیح خواهیم داد. به طور کلی ساختار بینی متشکل از غضروف و استخوان می باشد. در صورتی که بینی دارای پوستی نازک همراه با قوز استخوانی و همچنین غضروف و ساختار محکم باشد ، بینی استخوانی و یا غضروفی نامیده می شود.

 

 

مشخصه بینی استخوانی

ساختار بینی های استخوانی هرمی شکل است. پوست بینی های استخوانی نازک و انعطاف پذیر می باشد به همین دلیل میزان تغییراتی که در بینی های استخوانی قابل مشاهده است ، بیشتر از بینی های گوشتی می باشد.

همچنین افرادی که دارای بینی های استخوانی هستند می توانند به انواع طبیعی ، فانتزی و نیمه فانتزی اقدام به جراحی بینی نمایند. از این رو اغلب نتیجه جراحی بینی های استخوانی ایده آل بوده و رضایت بیمار و جراح را به همراه خواهد داشت.

طی جراحی بینی استخوانی ، دست جراح بسته به میزان انعطاف پذیری و همچنین نوع پوست برای ایجاد تغییرات بیشتر باز است.

علل به وجود آمدن بینی استخوانی

زیبایی صورت موجب افزایش اعتماد به نفس در افراد خواهد شد. لازم به ذکر است به دلیل قرار گیری بینی در مرکز صورت ، تناسبات صورت را تحت تاثیر قرار می دهد و یکی از مهترین فاکتور های زیبایی چهره محسوب می شود.

اغلب افرادی که بر اثر عوامل مختلفی چون تصادف ، برخورد اشیا و وارد شدن ضربه شدید و همچنین به دلایل ژنتیک و وراثتی دارای قوز بینی هستند ، دارای بینی استخوانی می باشند.

رشد بیش از حد استخوان بینی و یا وارد شدن ضربه شدید به بینی در دوران کودکی و یا نوجوانی باعث به وجود آمدن بینی استخوانی خواهد شد.

البته عموما خصوصیات خانوادگی باعث ایجاد قوز خواهد شد اما آسیب دیدن بینی مانند شکستگی از عوامل بروز قوز در بینی می باشد.

به دلیل برخی از آسیب دیدگی ها که ممکن است حتی خود فرد از آن مطلع نباشد ، رشد استخوان و غضروف بیش از حد بوده و باعث ایجاد برآمدگی و قوز بر پل بینی خواهد شد.

با برداشتن قوز و برآمدگی در بینی های استخوانی ، بینی دست خوش تغییرات زیادی خواهد شد ؛ این در حالیست که در جراحی بینی علاوه بر برداشتن استخوان و غضروف اضافه بینی ، جراح باید به ترمیم و تقویت بافت های باقی مانده بینی بپردازد تا ضمن پیشگیری از عوارض جانبی ، بینی از استحکام کافی برخوردار باشد.

 

جراحی بینی استخوانی

 

یکی از موثر ترین عوامل بر روی نتیجه ی جراحی بینی ، پوست می باشد.

در صورتی که پوست بینی ضخیم باشد ظرافت ایجاد شده در عمل ملموس نخواهد بود و فقط کمی نوک بینی گرد نشان داده می شود ؛ این در حالیست که اگر پوست بینی خیلی نازک باشد ، نا منظمی های زیر پوست به راحتی قابل مشاهده است. بنابراین پوستی ایده آل و مناسب است که بین این دو حالت باشد. در این صورت نتیجه جراحی ایده آل و مطلوب خواهد بود.

علاوه بر ضخامت پوست ، انعطاف پذیری پوست نیز به کسب نتیجه مطلوب و ایده آل کمک می کند ؛ به طوریکه انعطاف پذیری پوست موجب چسبیدن پوست به بافت زیرین آن می شود و به طور کامل تغییر شکل ایجاد شده توسط جراح را به خوبی نشان می دهد. در افرادی که پوست بینی شل و ضعیف تری دارند ، نوک بینی آنها گرد تر همراه با تورم بیشتر خواهد بود.

موضوع دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که میزان کشیدگی پوست بینی در بینی های گوشتی کمتر از بینی های استخوانی می باشد و اغلب پاسخ خوبی به جراحی بینی داده نمی شود.

بنابراین نتیجه جراحی در بینی هایی که دارای قوز استخوانی می باشند ولی پوست بینی آنها ضخیم است ، خصوصا در نوک بینی خیلی ایده آل نخواهد شد و صرفا داشتن بینی استخوانی تضمینی برای یک جراحی بینی ایده آل نیست.

عامل دیگری که در نتیجه جراحی بینی های استخوانی تاثیر گذار است ، ایجاد تناسب میان بینی با سایر اجزای صورت می باشد.

جراحی بینی استخوانی :

افرادی که دارای بینی های استخوانی می باشند به اندازه افرادی که دارای بینی های گوشتی هستند ، از ظاهر بینی خود احساس نارضایتی می کنند. یکی از دلایل بروز این نارضایتی عدم وجود تناسب میان اجزای صورت می باشد و همچنین وجود قوز و برآمدگی در ناحیه پل بینی در زاویه نیم رخ افراد تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

 

اقدامات پس از جراحی بینی

  1. استفاده از کمپرس یخ : به مدت دو الی سه روز ، هر یک ربع از کمپرس یخ استفاده کنید.
  2. مصرف آنتی بیوتیک : تا یک هفته بعد از جراحی هر 8 ساعت یک کپسول آنتی بیوتیک میل کنید و تا پنج روز بعد از باز کردن پانسمان هر 6 ساعت جهت کاهش عطسه و آب ریزش بینی قرص سرما خوردگی مصرف نمایید.
  3. استحمام بعد از عمل جراحی بینی استخوانی : پس از جراحی زیبایی بینی ، به روی بینی اسپلینت یا همان گچ بینی به همراه چسب زده می شود. این پانسمان بعد از گذشت یک هفته توسط پزشک باز خواهد شد. در طی این یک هفته پانسمان نباید خیس شود چرا که موجب کنده شدن و افتادن آن می شود که در نتیجه نهایی تاثیر گذار خواهد بود.
  4. دارو های تجویز شده پس از جراحی بینی : مصرف دارو های تجویز شده بعد از عمل زیبایی بینی استخوانی را بعد از حدود 6 ساعت از جراحی آغاز کنید. این دارو ها شامل کپسول های آنتی بیوتیک ، قرص های مسکن ، قرص سرما خوردگی و همچنین قطره بینی و آمپول های دگزامتازون می باشد که به منظور کاهش تورم ناشی از جراحی تجویز می شود.
  5. ماساژ بینی بعد از جراحی بینی استخوانی : با استفاده از شست ها ، از بالا به پایین کنار بینی را با ملایمت ماساژ دهید. سپس انگشت شست خود را به آرامی در دو طرف بینی قرار دهید و به سمت گونه ها ماساژ دهید. سعی کنید بیشتر نواحی استخوانی را تحت فشار قرار دهید. ماساژ بینی باید به نحوی باشد که بینی توسط انگشتان به سمت گونه ها کشیده شود.

انتخاب جراح برای بینی استخوانی

  • انتخاب جراح بینی از موثر ترین اقدامات در نتیجه جراحی زیبایی بینی می باشد. گاهی افراد با مشاهده نتیجه جراحی بینی در دوستان و اطرافیان خود ، به جراح زیبایی آنها اعتماد کرده و بدون مراجعه به سایر جراحان به مطب دکتر مورد نظر مراجعه خواهند کرد. به همین دلیل معرفی دوستان و بستگان از مهمترین راه های شناخت جراح زیبایی بینی می باشد.
  • روش دیگر برای شناخت جراح مورد نظر ، مراجعه حضوری به مطب می باشد. شما می توانید با مشاهده نمونه کارهای جراح و صحبت با افرادی که برای چکاپ بعد از جراحی به مطب آمده اند ، میزان مهات جراح را مورد بررسی قرار دهید.
  • لازم به ذکر است هنگام بررسی نمونه کار ها حتما عکس قبل از جراحی را با بینی فعلی مقایسه نمایید. چرا که تمامی بینی ها دارای نتایج یکسانی نمی باشند.

 

 

روش جراحی بینی استخوانی

در بینی های استخوانی ابتدا جراح برشی به منظور دستیابی به استخوان و غضروف ایجاد خواهد کرد. جهت از بین بردن ایرادات بینی های استخوانی اغلب جراح بینی ، غضروف و استخوان بینی را برش داده و حتی گاهی ممکن است برای ایجاد ظرافت بیشتر درکار استخوان بینی را سمباده بزند. در صورتی که جراحی بینی توسط جراح متخصص انجام شود نتیجه جراحی مطلوب خواهد بود.

هزینه جراحی بینی بسته به میزان ایرادات بینی هر فرد ، متغیر می باشد.

آیا بینی استخوانی پس از جراحی باز می گردد؟

رعایت مراقبت های بعد از عمل بینی به شدت در نتیجه جراحی تاثیر گذار می باشد و امکان برگشت پذیری بینی استخوانی را به صفر می رساند. لازم به ذکر است علائمی چون تورم و کاهش بعد از جراحی زیبایی بینی طبیعی می باشد و پس از انجام مراقبت های بعد از عمل برطرف خواهد شد.

تناسب و هماهنگی بینی با سایر اجزای صورت

متناسب بودن بینی با سایر اجزای صورت نشانگر موفق بودن جراحی زیبایی بینی می باشد.

در صورتی که بعد از جراحی زیبایی بینی های استخوانی صورت و چهره فرد ظاهری زیباتر پیدا کرد ، جراحی مورد رضایت بیمار می باشد و موجب افزایش اعتماد به نفس وی خواهد شد.

دکتر محمد گلی

متخصص گوش و حلق و بینی

جراح پلاستیک بینی و صورت

درباره نویسنده

دکتر محمد گلی | جراح بینی تهران
دکتر محمد گلی متخصص گوش و حلق و بینی و جراح پلاستیک بینی و صورت

پاسخ

برای مشاوره رایگان کلیک کنید